Zboží.cz je jeden z hlavních českých srovnávačů produktů, který navštíví týdně více než milion návštěvníků.
Pro platbu za inzerci je používán tzv. PPC model (z angl. Pay Per Click – platba za proklik), platíte tedy za každého návštěvníka, který se proklikne na váš web.
Propagace e-shopu na serveru Zboží.cz může být velice efektivní. Do tohoto článku jsem sepsal hlavní tipy a triky, které vám pomohou nastavit a optimalizovat inzerci na Zboží.cz tak, abyste z ní vytěžili maximum.
Tyto body vycházejí z postupu, který sám používám při auditu a optimalizace inzerce u svých zákazníků.
Zkontrolujte svůj XML feed
Produkty jsou do Zboží.cz importovány pomocí tzv. XML feedu. Je to vlastně textový soubor, který je generován z vašeho e-shopu, a který obsahuje seznam produktů a informací důležitých pro inzerci v předepsaném strukturovaném formátu.
Ujistěte se, že v XML feedu jsou všechny potřebné informace. Jejich úplnost a správnost vám pomůže zefektivnit inzerci. Více informací a celou specifikaci XML feedu najdete v nápovědě Zboží.cz.
Odesílejte všechny produkty, u kterých to dává smysl
Do Zboží.cz můžete odesílat všechny produkty z vašeho e-shopu, často to ale není žádoucí. Zamyslete se, zda například chcete inzerovat příliš levné zboží, nebo zboží s nízkou marží, jehož placená propagace by se nemusela vyplatit. To samé může platit například pro špatně prodejné nebo nadrozměrné zboží, a podobně.
Nic vám samozřejmě nebrání odesílat všechny produkty a postupně omezovat ty nevhodné. Můžete tak zjistit, že inzerce funguje dobře i u produktů, u kterých jste to nepředpokládali.
Zvyšte počet zobrazení vašich produktů
Maximalizace počtu zobrazení vašich produktů (nabídek) je prvním předpokladem pro zvýšení prokliků do vašeho e-shopu.
Hlavní vliv na počet zobrazení má tzv. spárovanost vaší nabídky. Zatímco nespárované produkty se mohou zobrazit pouze ve výsledcích textového vyhledávání (fulltextu), spárované produkty se zobrazují také v kategoriích a produktových kartách.
To jsou místa, která si návštěvníci prohlížejí nejčastěji, a proto by na nich neměly vaše nabídky chybět.
Aktuální stav spárovanosti vidíte přímo v administraci:
Cílem je dosáhnout co největšího procenta spárovanosti sortimentu, aby se vaše nabídky zobrazovaly na co nejvíce místech.
Zařazení do kategorií
Bez správného zařazení do kategorií se vaše produkty neobjeví v jejich výpisu na Zboží.cz. Pro správné zařazení do kategorií je potřeba „namapovat“ kategorie vašeho e-shopu na kategorie Zboží.cz včetně celé cesty a tuto informaci odesílat v xml feedu u každého produktu.
Protože v kategoriích jsou často i filtry, podle kterých může uživatel zúžit výběr produktů, je vhodné ve feedu posílat také parametry produktů, které se uplatní při filtrování a vaše nabídka se zobrazí i ve filtrovaných výpisech.
Pro některé produkty na Zboží.cz nemusí kategorie existovat. Většinou jde o specializované produkty, které nejsou určeny pro běžného spotřebitele.
Spárování s produktem
Produkt, který propaguje více e-shopů má na zboží.cz (většinou) vytvořenu tzv. produktovou kartu, ve které se návštěvník dozví hlavní informace o produktu, a hlavně si může vybrat, od kterého prodejce si produkt zakoupí.
Aby se mezi prodejci daného produktu objevoval i váš e-shop, je potřeba, aby byl váš produkt s produktovou kartou spárovaný. K tomu je často nutné Zboží.cz napovědět, o jaký produkt se jedná.
Odesílejte tedy o produktu všechna dostupná data a v takovém tvaru, které systému usnadní automatické párování (pravidla pro párování najdete v nápovědě).
Pokud odesíláte k produktu správná data, ale přesto máte stále velké množství produktů nespárovaných (a přitom víte, že pro vaše produkty existují na Zboží.cz produktové karty), je možné využít párovací nástroj přímo v administraci.
Zakládání vlastních produktových karet
Ne všechny produkty mají založenou produktovou kartu. Pokud víte, že produkt na Zbozi.cz nabízí alespoň 2 prodejci a splňujete podmínky dané specifikací, můžete zažádat o vytvoření produktové karty. Týdně lze takto vytvořit maximálně 50 karet.
Dobíjejte kredit
Aby kampaň běžela bez výpadků, je potřeba mít neustále dobitý kredit.
Nastavte si v Peněžence upozornění na docházející kredit, anebo si rovnou nastavte automatické dobíjení, získáte tak navíc slevu 5%.
Zrevidujte svou cenovou politiku
Nejde o to být za každou cenu nejlevnější, někdy to prostě vzhledem k maržím nedává smysl a dlouhodobě by to mohla být cesta do pekel. Snažte se směřovat k cenové politice, která je pro vás stabilně profitabilní – jde o maximalizaci prodejů při zachování určeného stropu poměru nákladů (PNO = poměr nákladů na obratu).
Dobrým výchozím bodem pro další testování může být cena „srovnatelná“ s konkurencí – být buď o něco málo levnější (příliš nízká cena může budit dojem druhořadé kvality) anebo o něco málo dražší než konkurenční nabídky, vyšší cenu ale kompenzujte jinými benefity.
Zvyšte atraktivitu a důvěryhodnost své nabídky
Kromě toho, že máte vyplněny všechny základní údaje o svém e-shopu zvýší atraktivitu a důvěryhodnost především:
- Výrazné logo, které využívá maximum vyhrazené plochy.
- Co nejlepší (ale pravdivá) skladová dostupnost.
- Vyplnění všech možností dopravy a výdejních míst. Aktuální ceny dopravy posílejte ve feedu.
- Doprava zdarma, pokud dává smysl.
- Hodnocení obchodu (v souladu s GDPR – od ledna 2020 je rozesílání dotazníků spokojenosti jednodušší – nezasílají se jen pokud zákazník zaškrtne nesouhlas).
- Reakce na recenze – hlavně na ty negativní reagujte s chladnou hlavou a konstruktivně, neberte je osobně a neútočte. Vaše správné reakce mohou být pro zákazníky dobrým signálem, že před problémy neuhýbáte, a že má u vás jistotu férového jednání.
- Další benefity – příslušenství nebo montáž zdarma, dárek, prodloužená záruka, ….
- Obrázky ve správném formátu a rozměru (platí především pro fulltext).
- … atd.
Tyto skutečnosti mohou rozhodnout o tom, že zákazník produkt koupí u vás, i když nejste mezi prodejci nejlevnější.
Biddujte
„Biddování“ neboli přihazování znamená, že nabídnete vyšší cenu za proklik (max CPC – z angl. Cost Per Click), než je základní minimum. Tím se vaše nabídky mohou zobrazovat na vyšších pozicích – před konkurencí, která nabízí nižší CPC.
Max CPC můžete nastavit v administraci Zboží.cz podle různých kritérií nebo posílat u jednotlivých produktů přímo ve feedu. Rozlišuje se biddování na produktových kartách a ve fulltextu.
Zkoušejte různé biddovací strategie a hledejte tu, která je pro vás nejúčinnější.
Měřte, testujte, vyhodnocujte
Nastavte si měření konverzí, sledujte statistiky a snažte se dosáhnout co největšího objemu prodejů při požadované návratnosti.
Pokud je pro vás inzerce na Zboží.cz (nebo jiném srovnávači) důležitá, doporučuji alespoň vyzkoušet nástroje pro správu feedu (např. Mergado) a pokud máte vše ostatní vyladěno tak zkuste i chytré biddování (např. BiddingFox).
Nechte si provést audit nebo svěřte správu inzerce odborníkovi
Pokud se vám zdá, že je těch věcí, které je potřeba obsáhnout moc a nechcete nebo nemůžete je řešit sami, ozvěte se mi. Rád vám pomohu ať už vypracováním auditu přímo pro potřeby vašeho e-shopu nebo kompletní správou a optimalizací inzerce tak, aby plnila vaše dlouhodobé cíle.