Zboží.cz – nastavení a optimalizace inzerce pro maximální výkon

Zboží.cz kampaně

Zboží.cz je jeden z hlavních českých srovnávačů produktů, který navštíví týdně více než milion návštěvníků.

Pro platbu za inzerci je používán tzv. PPC model (z angl. Pay Per Click – platba za proklik), platíte tedy za každého návštěvníka, který se proklikne na váš web.

Propagace e-shopu na serveru Zboží.cz může být velice efektivní. Do tohoto článku jsem sepsal hlavní tipy a triky, které vám pomohou nastavit a optimalizovat inzerci na Zboží.cz tak, abyste z ní vytěžili maximum.

Zobží.cz - statistiky

Tyto body vycházejí z postupu, který sám používám při auditu a optimalizace inzerce u svých zákazníků.

Zkontrolujte svůj XML feed

Produkty jsou do Zboží.cz importovány pomocí tzv. XML feedu. Je to vlastně textový soubor, který je generován z vašeho e-shopu, a který obsahuje seznam produktů a informací důležitých pro inzerci v předepsaném strukturovaném formátu.

Ujistěte se, že v XML feedu jsou všechny potřebné informace. Jejich úplnost a správnost vám pomůže zefektivnit inzerci. Více informací a celou specifikaci XML feedu najdete v nápovědě Zboží.cz.

Odesílejte všechny produkty, u kterých to dává smysl

Do Zboží.cz můžete odesílat všechny produkty z vašeho e-shopu, často to ale není žádoucí. Zamyslete se, zda například chcete inzerovat příliš levné zboží, nebo zboží s nízkou marží, jehož placená propagace by se nemusela vyplatit. To samé může platit například pro špatně prodejné nebo nadrozměrné zboží, a podobně.

Nic vám samozřejmě nebrání odesílat všechny produkty a postupně omezovat ty nevhodné. Můžete tak zjistit, že inzerce funguje dobře i u produktů, u kterých jste to nepředpokládali.

Zvyšte počet zobrazení vašich produktů

Maximalizace počtu zobrazení vašich produktů (nabídek) je prvním předpokladem pro zvýšení prokliků do vašeho e-shopu.

Hlavní vliv na počet zobrazení má tzv. spárovanost vaší nabídky. Zatímco nespárované produkty se mohou zobrazit pouze ve výsledcích textového vyhledávání (fulltextu), spárované produkty se zobrazují také v kategoriích a produktových kartách.

To jsou místa, která si návštěvníci prohlížejí nejčastěji, a proto by na nich neměly vaše nabídky chybět.

Aktuální stav spárovanosti vidíte přímo v administraci:

Ukázka téměř ideálního zařazení do kategorií. Na spárování produktů bude ještě potřeba zapracovat.

Cílem je dosáhnout co největšího procenta spárovanosti sortimentu, aby se vaše nabídky zobrazovaly na co nejvíce místech.

Zařazení do kategorií

Bez správného zařazení do kategorií se vaše produkty neobjeví v jejich výpisu na Zboží.cz. Pro správné zařazení do kategorií je potřeba „namapovat“ kategorie vašeho e-shopu na kategorie Zboží.cz včetně celé cesty a tuto informaci odesílat v xml feedu u každého produktu.

Protože v kategoriích jsou často i filtry, podle kterých může uživatel zúžit výběr produktů, je vhodné ve feedu posílat také parametry produktů, které se uplatní při filtrování a vaše nabídka se zobrazí i ve filtrovaných výpisech.

Pro některé produkty na Zboží.cz nemusí kategorie existovat. Většinou jde o specializované produkty, které nejsou určeny pro běžného spotřebitele.

Spárování s produktem

Produkt, který propaguje více e-shopů má na zboží.cz (většinou) vytvořenu tzv. produktovou kartu, ve které se návštěvník dozví hlavní informace o produktu, a hlavně si může vybrat, od kterého prodejce si produkt zakoupí.

Aby se mezi prodejci daného produktu objevoval i váš e-shop, je potřeba, aby byl váš produkt s produktovou kartou spárovaný. K tomu je často nutné Zboží.cz napovědět, o jaký produkt se jedná.

Odesílejte tedy o produktu všechna dostupná data a v takovém tvaru, které systému usnadní automatické párování (pravidla pro párování najdete v nápovědě).

Pokud odesíláte k produktu správná data, ale přesto máte stále velké množství produktů nespárovaných (a přitom víte, že pro vaše produkty existují na Zboží.cz produktové karty), je možné využít párovací nástroj přímo v administraci.

Zakládání vlastních produktových karet

Ne všechny produkty mají založenou produktovou kartu. Pokud víte, že produkt na Zbozi.cz nabízí alespoň 2 prodejci a splňujete podmínky dané specifikací, můžete zažádat o vytvoření produktové karty. Týdně lze takto vytvořit maximálně 50 karet.

Dobíjejte kredit

Aby kampaň běžela bez výpadků, je potřeba mít neustále dobitý kredit.

Nastavte si v Peněžence upozornění na docházející kredit, anebo si rovnou nastavte automatické dobíjení, získáte tak navíc slevu 5%.

Zrevidujte svou cenovou politiku

Nejde o to být za každou cenu nejlevnější, někdy to prostě vzhledem k maržím nedává smysl a dlouhodobě by to mohla být cesta do pekel. Snažte se směřovat k cenové politice, která je pro vás stabilně profitabilní – jde o maximalizaci prodejů při zachování určeného stropu poměru nákladů (PNO = poměr nákladů na obratu).

Dobrým výchozím bodem pro další testování může být cena „srovnatelná“ s konkurencí – být buď o něco málo levnější (příliš nízká cena může budit dojem druhořadé kvality) anebo o něco málo dražší než konkurenční nabídky, vyšší cenu ale kompenzujte jinými benefity.

Zvyšte atraktivitu a důvěryhodnost své nabídky

Kromě toho, že máte vyplněny všechny základní údaje o svém e-shopu zvýší atraktivitu a důvěryhodnost především:

  • Výrazné logo, které využívá maximum vyhrazené plochy.
  • Co nejlepší (ale pravdivá) skladová dostupnost.
  • Vyplnění všech možností dopravy a výdejních míst. Aktuální ceny dopravy posílejte ve feedu.
  • Doprava zdarma, pokud dává smysl.
  • Hodnocení obchodu (v souladu s GDPR – od ledna 2020 je rozesílání dotazníků spokojenosti jednodušší – nezasílají se jen pokud zákazník zaškrtne nesouhlas).
  • Reakce na recenze – hlavně na ty negativní reagujte s chladnou hlavou a konstruktivně, neberte je osobně a neútočte. Vaše správné reakce mohou být pro zákazníky dobrým signálem, že před problémy neuhýbáte, a že má u vás jistotu férového jednání.
  • Další benefity – příslušenství nebo montáž zdarma, dárek, prodloužená záruka, ….
  • Obrázky ve správném formátu a rozměru (platí především pro fulltext).
  • … atd.

Tyto skutečnosti mohou rozhodnout o tom, že zákazník produkt koupí u vás, i když nejste mezi prodejci nejlevnější.

Biddujte

„Biddování“ neboli přihazování znamená, že nabídnete vyšší cenu za proklik (max CPC – z angl. Cost Per Click), než je základní minimum. Tím se vaše nabídky mohou zobrazovat na vyšších pozicích – před konkurencí, která nabízí nižší CPC.

Max CPC můžete nastavit v administraci Zboží.cz podle různých kritérií nebo posílat u jednotlivých produktů přímo ve feedu. Rozlišuje se biddování na produktových kartách a ve fulltextu.

Zkoušejte různé biddovací strategie a hledejte tu, která je pro vás nejúčinnější.

Měřte, testujte, vyhodnocujte

Nastavte si měření konverzí, sledujte statistiky a snažte se dosáhnout co největšího objemu prodejů při požadované návratnosti.

Zboží.cz vyhodnocení kampaně
Pro vyhodnocení návratnosti sledujte poměr mezi cenou a hodnotou konverzí. Dlouhodobě musí být menší než vaše marže.

Pokud je pro vás inzerce na Zboží.cz (nebo jiném srovnávači) důležitá, doporučuji alespoň vyzkoušet nástroje pro správu feedu (např. Mergado) a pokud máte vše ostatní vyladěno tak zkuste i chytré biddování (např. BiddingFox).

Nechte si provést audit nebo svěřte správu inzerce odborníkovi

Pokud se vám zdá, že je těch věcí, které je potřeba obsáhnout moc a nechcete nebo nemůžete je řešit sami, ozvěte se mi. Rád vám pomohu ať už vypracováním auditu přímo pro potřeby vašeho e-shopu nebo kompletní správou a optimalizací inzerce tak, aby plnila vaše dlouhodobé cíle.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho

Přečtěte si také