Import produktů do e-shopu od dodavatele a jak z něj vytěžit maximum

Import produktů z feedu

Správně provedený a udržovaný import produktů od dodavatele do e-shopu (nebo také napojení na dodavatele) může být vaší nezanedbatelnou konkurenční výhodou.

A protože jsem svým zákazníkům zařizoval napojení na desítky dodavatelů, rád bych vám představil hlavní výhody i úskalí tohoto přístupu, ale také to, jak k napojení na dodavatele přistupovat prakticky, vyhnout se nejčastějším chybám a vytěžit z něj maximum.

Kdy byste měli o importu produktů uvažovat

Jsem přesvědčen, že většina provozovatelů e-shopu by měla většinu svého času a energie trávit zkvalitňováním svých služeb, propagace a komunikace se zákazníky. V praxi se však bohužel, zvláště u začínajících prodejců, setkávám s tím, že většinu úsilí věnují manuální správě jednotlivých produktů.

To může být v pořádku u e-shopu, který má v nabídce jednotky nebo maximálně několik desítek produktů, jejichž prezentaci si chce takříkajíc „vymazlit“ a další rozšiřování sortimentu nedává z byznysového hlediska smysl.

Pokud jste ale v oboru, kdy potřebujete nebo chcete nabízet zákazníkům stovky, tisíce nebo desetitisíce produktů, je potřeba na to jít jinak.

Jednou z vhodných možností je stahovat a aktualizovat produkty do e-shopu přímo od dodavatele (prostřednictvím datového souboru – takzvaného feedu).

Základní výhody napojení na dodavatele

Široká nabídka produktů

Díky importu produktů od dodavatele (nebo dokonce od více dodavatelů) zákazníkům můžete v e-shopu nabízet široké spektrum produktů, aniž byste je museli dopředu nakupovat na sklad.

Cashflow a eliminace rizika neprodejnosti

Produkt si od dodavatele objednáte až ve chvíli, kdy si ho zákazník objedná u vás. Tím jednak nemusíte vkládat peníze do nákupu skladových zásob a zároveň neriskujete, že dopředu nakoupíte na sklad hůře prodejné produkty, které tam budou ležet X měsíců, let nebo třeba navždy (utopené peníze).

V případě, že je komunikace s dodavatelem a rychlost expedice na vysoké úrovni, může vám dodavatel v podstatě suplovat váš externí sklad.

Velká úspora ruční práce

Ušetříte velké množství práce, které byste museli vynaložit na ruční vkládání jednotlivých produktů.

Aktuální ceny a skladová dostupnost

Součástí produktových dat je většinou také doporučená cena a skladová dostupnost produktu u dodavatele. To vám umožní automatizovaně udržovat aktuální tržní ceny a velmi přesné informace  o skladové dostupnosti ve vašem e-shopu.

Sortiment pod kontrolou

Nemusíte ručně kontrolovat, zda je daný produkt stále u dodavatele dostupný, nebo je již stažen z trhu. Tohle je častý nešvar manuálně spravovaného sortimentu – zákazník si produkt objedná a vy teprve potom zjišťujete, zda je u dodavatele dostupný. Pokud není je nutné storno objednávky a zákazníka to zbytečně naštve.

Nevýhody/nedostatky a jejich řešení

Závislost na dodavateli

Nabízením produktů, které fyzicky nemáte na skladě vzroste vaše závislost na jejich dodavateli. Proto je vhodné si dodavatele dobře prověřit – jak rychle a ochotně komunikuje, jaké jsou dodací lhůty, jak rychle zboží expeduje a jak řeší reklamace, a podobně.

To jsou věci, které se dají zjistit alespoň rámcově ještě před napojením feedu.

Pokud se v průběhu spolupráce ukáže, že dodavatel není tak spolehlivý, jak to zpočátku vypadalo, není nikde psáno, že s ním dále musíte spolupracovat.

Vždy je vhodné s touto možností počítat a připravit se na ní předem třeba tím, že průběžně napojíte více dodavatelů a pokud to jde máte v záloze i alternativní dodavatele stejných produktů

Chyby ve feedu a neúplná data

To, že jsou ve feedu chyby nebo neúplná data je bohužel běžnou praxí. Je proto velmi důležité před samotným importem feed zrevidovat.

Důležité je zjistit, jestli půjdou nalezené nedostatky odstranit. Pokud ano, vymyslet jak. Pokud ne, zhodnotit, jestli je i s nimi feed použitelný, nebo by zjištěné nedostatky komplikovaly správu a propagaci sortimentu natolik, že bude lepší poohlédnout se po jiném dodavateli.

Neideální kategorizace

Pokud kategorizace ve feedu je (občas není), většinou není úplně vhodná, protože s její tvorbou si dodavatelé většinou hlavu příliš nelámou.

Pokud to myslíte s e-shopem vážně, je z dlouhodobého hlediska vhodné vytvořit si vlastní kategorie (nejlépe na základě analýzy klíčových slov) a produkty od dodavatele do nich zatřídit. V zásadě jsou dvě možnosti – ručně (pracnější, ale spolehlivější) nebo automatizovaně (méně pracné, ale ne vždy to jde).

Pokud importujete od více dodavatelů, je potřeba kategorizaci sjednotit.   

Jak se na import připravit

Zajištění a kontrola feedu

Toto by měl být asi první krok – zjistíte zda dodavatel vůbec nějaký feed k dispozici má a zda je pro vás použitelný. Teprve pak je čas na další komunikaci.

Komunikace s dodavatelem

Jak jsem psal již výše, před samotným zahájením spolupráce je nezbytné si dodavatele co nejdůkladněji „proklepnout“. Kromě komunikace e-mailem je určitě velmi užitečné promluvit si i ústně – např. telefonicky, Skypem, … a podobně, vyptat se na všechny důležité aspekty spolupráce, nastínit dodavateli své představy a nechat ho na ně reagovat, …atd.

Tento rozhovor vám leccos napoví a pomůže vám rozhodnout se, zda je spolupráce právě s tímto dodavatelem pro vás vhodná.

Návrh napojení

V této fázi je potřeba si rozmyslet, jak bude nejlepší napojení provést, jaké úpravy bude ve feedu potřeba udělat, jak budou produkty aktualizovány, ….

Samotná implementace

Implementaci napojení většinou musí provést programátor vytvořením tzv, importního skriptu. Jeho součástí mohou být různé výpočty a pravidla, které vám usnadní správu produktů a jejich propagaci.

Test

Pokud již máte e-shop v provozu, je vhodné provést napojení na neveřejné verzi, většinou se totiž napojení nepodaří provést ideálně hned napoprvé. V každém případě je po importu potřeba zkontrolovat správnost dat a v případě automatických aktualizací i to, zda probíhají správně.

Gratuluji, váš import je hotov 😊.

Tipy a triky

Níže uvádím výčet nejčastějších úprav feedu, které mohou zlepšit kvalitu a propagovatelnost importovaných produktů, a proto je často zahrnuji do importního skriptu.

Co když nechci všechny produkty

Nechcete například produkty s příliš nízkou cenou, marží, určité značky, kategorie nebo s chybějícími obrázky? I to je možné vyřešit v importním skriptu.

Kontrola cen a marží

Tento „trik“ používám velmi často. Při importu nebo aktualizaci produktu vypočítám zisk a marži. Pokud jsou tyto hodnoty příliš malé, u produktů vypínám propagaci v PPC – zřejmě by totiž byla ztrátová.

Naopak, pokud je marže větší než požadujeme je možné cenu produktu a o něco snížit a získat tak výhodu oproti konkurenci.

Automatické aktualizace

Pokud to vaše e-shopové řešení umožní, je vhodné nastavit automatickou aktualizaci produktů. Ta zahrnuje kromě aktualizace cen a skladovosti také přidávání nových produktů a mazání těch již nedostupných.

Kromě toho může třeba vypínat a zapínat produkty z placené propagace v závislosti na skladovosti či maržích, a podobně.

Potřebujete pomoci s napojením na dodavatele?

Pokud je import produktů od dodavatele to, co pro svůj e-shop potřebujete, ale nechcete se do jeho realizace pouštět sami, kontaktujte mě, rád vám s tím pomohu.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho

Přečtěte si také